Columbus Roleplay
Last updated
Last updated
Wetboek Columbus Roleplay
Inhoudsopgave
Algemene Informatie 5
Artikel 1 - Gebied 5
Artikel 2 - Geldigheid 5
Artikel 3 - Straf Bepalen 5
Artikel 4 - Strafblad 5
Artikel 5 - Verjaring van het strafblad 6
Artikel 6 - Verduidelijking en algemene aanvulling 6
Artikel 7 - Inbeslagname 7
Artikel 8 - Openstaande boetes 8
Artikel 9 - Medeplichtigheid en medeplegen 8
Vermogensdelicten 9
Artikel 1 Diefstal (310 SR) 9
Artikel 2 Diefstal met geweld / Overval (312 SR) 9
Artikel 3 Afpersing (317 SR) 10
Artikel 4 Afdreiging / Chantage (318 SR) 10
Artikel 5 Verduistering (321 SR) 10
Artikel 6 Heling (416 SR) 11
Artikel 7 Witwassen (420bis SR) 11
Artikel 8 Geldige verklaring herkomst contanten (321 SR) 11
Geweldsdelicten 12
Artikel 1 Openbare geweldpleging (141 SR) 12
Artikel 2 Weerspannigheid/verzet (180 SR) 12
Artikel 3 Gijzeling (282 SR) 13
Artikel 4 Bedreiging (285 SR) 13
Artikel 5 Doodslag (287 SR) 13
Artikel 6 Moord (289 SR) 14
Artikel 7 Eenvoudige mishandeling (300 SR) 14
Artikel 8 Zware mishandeling (302 SR) 14
Artikel 9 Vernieling (350 SR) 15
Verkeersovertredingen 16
Artikel 1 Verkeersovertredingen in algemene zin (5 WVW) 16
Artikel 2 Gevaar / hinder zonder ongeval (5 WVW) 16
Artikel 3 Opzettelijk veroorzaken van ernstig gevaar of hinder (5a WVW) 17
Artikel 4 Veroorzaken ongeval, geen tot licht lichamelijk letsel tot gevolg (6 WVW) 18
Artikel 5 Veroorzaken ongeval, met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg (6 WVW) 19
Artikel 6 Veroorzaken ongeval, met de dood tot gevolg (6 WVW) 19
Artikel 7 Verlaten plaats van verkeersongeval (7 WVW) 20
Artikel 8 Rijden onder invloed (8 WVW) 20
Artikel 9 Rijden zonder bevoegdheid (9 WVW) 20
Artikel 10 Fout parkeren (25 RVV 1990) 21
Artikel 11 Snelheidsovertredingen 21
Artikel 12 Voertuigeisen 22
Strafbepalingen Voertuigeisen 23
Rijden met W.O.K status boetes 23
Artikel 13 Overige verkeersboetes 24
Opiumwet 25
Artikel 1 Harddrugs (2 OW) 25
Artikel 2 Softdrugs (3 OW) 26
Artikel 3 Softdrugshandel (OW) 27
Artikel 4 Harddrugshandel (OW) 27
Wet Wapens en Munitie 28
Artikel 1 Tasers (26 WWM) 28
Artikel 2 Vuurwapens en Explosieven (26 WWM) 28
Artikel 3 Steek- en slagwapens (27 WWM) 29
Artikel 4 Nepwapens, holsters en replica's (26 WWM) 29
Artikel 5 Wapenhandel (14-20 WWM) 29
Artikel 6 Munitiebezit 30
Artikel 7 Wet precusoren voor explosieven
Uitsluitings- en strafverminderingsgronden 31
Artikel 1 Algemene Uitsluitingen (39-43 SR) 31
Artikel 2 Vormfouten 31
Artikel 3 Strafvermindering (44a.2 SR) 32
Artikel 4 Voorarrest 32
Wetboek van strafvordering 33
Artikel 1 Cautie voorlezen (1 SV) 33
Artikel 2 identificeren (2 SV) 33
Artikel 3 geweldsmiddelen (3 SV) 33
Artikel 4 binnentreden in woning (4 SV) 34
Artikel 5 Zoeking in woning (5 SV) 34
Artikel 6 Aanhouding buiten heterdaad (6 SV) 34
Artikel 7 Boetes (7 SV) 34
Artikel 8 Inbeslagname van voertuig (8 SV) 35
Artikel 9 Verzuim (9 SV) 35
Overige 36
Artikel 1 Corruptie (177 SR) 36
Artikel 2 Niet voldoen aan een bevel of vordering (184 SR) 36
Artikel 3 Belediging (266 SR) 37
Artikel 4 Opgeven valse gegevens (435 SR) 37
Artikel 5 Niet op eerste vordering tonen van identiteitsbewijs (447e SR) 37
Artikel 6 Openbare dronkenschap (453 SR) 37
Artikel 7 Dragen van gezichtsbedekkende kledij (1 Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding) 37
Artikel 8 Identiteitsfraude 38
Artikel 9 Deelname aan een criminele organisatie (140 SR) 38
Artikel 10 Lokaalvredebreuk (139 SR) 38
Artikel 11 Huisvredebreuk (138 SR) 38
Artikel 12 Betreden van verboden domein 39
Artikel 13 Bescherming van in het wild levende diersoorten 39
Artikel 14 Recht op bijstand Advocaat tijdens huiszoeking (artikel 99a sv) 40
Artikel 15 Niet in bezit hebben van juiste vergunningen 40
Artikel 16 Geheimhouding (98 SR) 40
Artikel 17 Valse alarmeringen (142 SR) 41
Schadevergoeding 42
Artikel 1 Immateriële schadevergoeding voor onterechte inverzekeringstelling of voorlopige hechtenis (artikel 533 sv) 42
Artikel 2 Immateriële schadevergoeding voor buitensporig geweld door overheidsmedewerker 43
Artikel 3 Immateriële schadevergoeding voor buitensporig geweld door burger tegen overheidsmedewerker 44
Douanewet 45
Artikel 1 Negeren van controle grensinspectiepost (1:1 - 1:31 Algemene Douanewet) 45
Artikel 2 Bepalingen inzake douanetoezicht en douanecontrole (Artikel 1:26 en 1:27 en 1:28) 45
Artikel 3 smokkel 47
Het wetboek van Columbus Roleplay is verder afgekort naar CRP. CRP is voor alle gevallen die beschreven zijn, en als aanvulling nog het Nederlands Recht van toepassing.
Het CRP heeft alleen een werkend effect op de gehele stad, de wateren, luchtruim en het eiland van Columbus.
Wanneer er een verandering plaatsvindt in het wetboek na het tijdstip waarop er een feit begaan is, wordt er voor de verdachte de gunstigste bepaling toegepast.
Binnen Columbus Roleplay worden minderjarige burgers op dezelfde manier behandeld als volwassenen. Dit betekent dat er geen onderscheid wordt gemaakt bij bepalingen, straffen en andere dergelijke tussen minderjarige en volwassen spelers. Het jeugdstrafrecht is in Columbus Roleplay niet van toepassing.
Straffen zijn per artikel bepaald. Hieronder vallen de volgende categorieën:
Waarschuwingen
Boetes
Rijontzeggingen
Inbeslagnames
Celstraffen
Een straf kan nooit hoger zijn dan wat een artikel aangeeft.
Een straf kan wel zwaarder worden mocht het om een recidive (herhaling van het strafbare feit) gaan.
Als er meerdere slachtoffers van een geweldsdelict zijn, dan wordt er voor elk slachtoffer 10% van de straf bij de eindstraf toegevoegd. Bij 2 slachtoffers is de strafverhoging 10%.
Er is een maximum celstraf van 120 maanden. Als verdachte meer dan 120 maanden in de gevangenis zal moeten zitten, komt er per maand extra € 750,- euro boete bovenop.
Een straf kan verlaagd worden door omstandigheden. Zoals fout handelen van een ambtenaar in functie of meewerken zonder weerstand te bieden.
Een straf kan deels of helemaal weggehaald worden door een (hulp)officier van justitie.
Als een persoon veroordeeld is voor een strafbaar feit waar een celstraf en/of taakstraf van toepassing is, zal een strafblad uitgeschreven worden.
Een strafblad verjaard volgens artikel 5.
Wanneer er een nieuw misdrijf wordt gepleegd, wordt de tijd teruggezet naar de datum van de laatste celstraf. Dit is alleen als het nieuwe strafblad langer zal blijven staan dan het huidige strafblad.
Het recht van een strafblad vervalt door verjaring:
Verjaring houdt in 4 dagen.
Onder goederen kan worden verstaan alles wat tussen twee personen kan worden uitgewisseld
Alles wat in de inventaris gevonden kan worden.
Alles wat in de voertuigen gevonden kan worden.
Onderzoeken naar in beslag genomen goederen, duren maximaal drie (3) dagen, tenzij anders aangegeven.
Na de 3 dagen als er geen bewijs gevonden is, moet de overheid verplicht tot het teruggeven van de onderzochte goederen overgaan tenzij anders aangegeven.
Een Officier van Justitie kan een onderzoek te allen tijde verlengen
Ambtenaren in functie van de overheid hebben vrijstelling van sommige wetten. Dit is besloten zodat zij hun functie kunnen uitvoeren. Ze worden hiervoor niet vervolgd of aangeklaagd.
Strafbare feiten zijn overtredingen en misdrijven. Hieronder valt alles wat in dit wetboek verwerkt is.
Als er een strafbaar feit is gepleegd met goederen, of wanneer goederen uit een strafbaar feit zijn verkregen, worden deze in beslag genomen.
De keuze voor inbeslagname is ter beoordeling van Politie of de Koninklijke Marechaussee.
In beslag genomen goederen moeten volgens de richtlijnen van de politie gaan.
Als een voertuig in beslag wordt genomen vanwege een strafbaar feit:
Kan deze maximaal zeven (7) dagen worden vastgehouden voor onderzoek.
Nadat bewijs is verzameld van een strafbaar feit, kan het voertuig uitgekocht worden. Hier kan een prijskaartje aan zitten.
Wanneer er een voertuig uit het water gehaald moet worden, wordt een toevoeging van 25% extra op het standaard uitkoopbedrag gedaan.
Voertuigen kunnen kosteloos worden teruggegeven (na onderzoek indien nodig). Als er niet is bewezen dat het gebruikt is voor het plegen van een misdrijf of verkregen zijn door een misdrijf.
Als het voertuig opgegeven is als gestolen, voor de tijd dat het misdrijf is gepleegd. Zal deze kosteloos worden teruggegeven. Als gestolen opgeven kan door middel van aangifte bij een ambtenaar in functie van Politie of Koninklijke Marechaussee.
Wanneer er genoeg bewijs is van het strafbare feit, en de eigenaar daarvan overleden is. Dan zal het voertuig ook uitgekocht moeten worden volgens de normale regels.
Geldige redenen voor inbeslagname zijn:
Het plegen van een strafbaar feit uit het wetboek van CRP waarbij de goederen direct of indirect betrokken zijn, met uitzondering op lid E en F van dit artikel.
Niet stoppen voor stopteken gegeven door middel van een stopteken of lichten en/of geluidssignalen.
Niet luisteren naar (verkeers)aanwijzing van ambtenaar in functie.
Snelheidsovertreding van meer dan 100% van de maximumsnelheid.
Fout parkeren op een gevaarlijke plek.
Met een WOK status rijden op de openbare weg
Alle bovenstaande leden gelden ook voor motorvoertuigen, boten, helikopters en vliegtuigen.
Meerdere notities voor het vliegen zonder vliegbrevet zullen het vliegtuig of de helikopter in beslag genomen worden.
Bij het terugkopen van een voertuig kan de eigenaar van het voertuig te allen tijde rekenen op het standaard uitkoopbedrag van € 750,-. Hierover zal hij of zij een extra boete kunnen ontvangen die staat op het strafbare feit waarvoor het voertuig in beslag is genomen.
Wanneer er een staandehouding of aanhouding plaatsvindt. En het totaalbedrag van de openstaande boetes boven de € 10.000,- is, wordt er verplicht te betalen volgens dit artikel zoals aangegeven bij staat bij lid 2.
Wanneer dit bij het opvragen van in beslag genomen goederen of voertuigen plaatsvindt kan worden bepaald dat je eerst het boetebedrag moet voldoen.
Wanneer dit tijdens een onderzoek van een misdrijf of een crimineel feit plaatsvindt kan hiervoor een hogere boete of taakstraf worden opgelegd.
De hoogte van deze boete, taakstraf en/of celstraf wordt bepaald door de Officier van Justitie.
Deze boete of taakstraf en/of celstraf wordt toegevoegd aan de totale straf.
Als een ambtenaar in functie jou aantreft met een openstaand boetebedrag van boven de € 10.000,- kan er verplicht worden een deel van de boetes te betalen, totdat dit bedrag weer onder de € 10.000,- komt. Mocht iemand hier niet toe in staat zijn kan er overgegaan worden op aanhouding (hulp)officier van justitie zal de uiteindelijke straf bepalen.
Als medeplichtigen van een strafbaar feit worden gestraft:
Expres behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf.
Expres gelegenheid, middelen of inlichtingen geven voor het plegen van het misdrijf.
Er is pas sprake van medeplichtigheid als de verdachte behulpzaam is geweest bij het plegen van het strafbare feit van een ander persoon. Bij medeplichtigheid is de rol van de medeplichtige kleiner dan die van de hoofdverdachte.
Bij medeplichtigheid aan een strafbaar feit wordt de straf met 25% verminderd.
Bovenstaande leden gelden pas wanneer de hoofdverdachte is aangehouden.
Als medeplichtigen kunnen aantonen dat zij door giften, beloften, misbruik van macht, geweld, bedreiging of misleiding meegeholpen hebben aan het strafbare feit, en hier vervolgens ook voldoende bewijs voor geleverd kan worden. Zal de verdachte worden vrijgelaten mist ze kunnen aantonen dat dit onder dwang was.
Van medeplegen is sprake wanneer de verdachte nauw betrokken is geweest bij het plannen van het delict is en/of de verdachte zodanig nauw betrokken is bij de feitelijke uitoefening van het delict dat gesproken kan worden van een bewuste, nauwe en volledige samenwerking.
Daders en medeplichtigen van een strafbaar feit worden gestraft volgens het artikel dat daarbij hoort.
Als er onduidelijkheid is over medeplegen of medeplichtigheid tijdens een misdrijf dan kan een (Hulp)Officier van Justitie of een rechter hierover een oordeel geven waaraan vervolgens voldaan moet worden.
Een persoon is pas schuldig aan voertuigdiefstal, als het voertuig weggenomen wordt zonder daarvoor toestemming te hebben van de eigenaar.
Bij de feiten hieronder vermeld worden er zwaardere straffen toegepast. In zo’n geval zal de straf worden met 25% verhoogt boven de huidige straf.
Bij diefstal die door twee of meerdere personen gepleegd wordt.
Wanneer diefstal plaats heeft gevonden door middel van braak, verbreking of inklimming. Of het gebruik van valse sleutels, een valse order of een vals kostuum.
Bij een poging tot diefstal is de maximaal op te leggen straf 2/3 van de volledige strafeis.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 2500,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 7500,-
Een persoon is pas schuldig als die de goederen wegneemt zonder daarvoor toestemming te hebben van de eigenaar, en daarbij gebruik maakt van geweld in enige vorm.
Genoemd geweld is gebruikt bij de voorbereiding, diefstal of overval, of vlucht.
Bij een poging tot diefstal met geweld / overval en/of vluchten wordt de straf met 25% verminderd.
Onder diefstal met geweld vallen ook bank- en winkelovervallen. Tevens valt het overvallen van personen hier ook onder.
Wanneer de juwelier wordt overvallen valt dit onder dezelfde categorie als de grote bank.
In het geval van een bankoverval zal de strafeis verhoogd worden met 50%. De boete zijn als volgt
Eerst veroordeling € 75.000,-
Tweede Veroordeling € 125.000,-
Meerdere Veroordelingen € 150.000,
Indien er sprake is van een grote bankoverval zijn de boetebedragen als volgt:
Eerst veroordeling € 125.000,-
Tweede Veroordeling € 150.000,-
Meerdere Veroordelingen € 175.000-,
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 17.500,-
Tweede Veroordeling
24 maanden
x
€ 25.000,-
Meerdere Veroordelingen
48 maanden
x
€ 35.000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan afpersing) wanneer die met dwang gegevens of goederen opeist van een onschuldig persoon.
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan afpersing) wanneer die met dwang een actie forceert of eist van een onschuldig persoon.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
7 maanden
x
€ 6000,-
Tweede Veroordeling
12 maanden
x
€ 8000,-
Meerdere Veroordelingen
16 maanden
x
€ 12.000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan chantage) wanneer die gegevens of goederen opeist van een persoon door bedreiging, met smaad of openbaring van een geheim.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
12 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
18 maanden
x
€ 8000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan verduistering) wanneer die geld of goederen, die niet middels een misdrijf verkregen zijn, maar wel toebehoren aan een ander, opzettelijk en wederrechtelijk toe-eigent.
De goederen kunnen ook in beslag genomen worden volgens Artikel 7 van Algemene informatie
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
10 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
12 maanden
x
€ 6000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan heling) wanneer die goederen, afkomstig uit een misdrijf, doorverkoopt of hierop aanspraak maakt.
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan heling) wanneer die voordeel trekt uit opbrengst van door misdrijven verkregen goederen.
Een persoon wordt niet schuldig bevonden (aan heling) als de persoon geen weet heeft, of kan hebben, van de afkomst van de goederen.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
10 maanden
x
€ 3000,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
30 maanden
x
€ 7000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan witwaspraktijken) wanneer die geld of goederen, verkregen uit misdrijf, vermengt of probeert te vermengen met het legale geld en/of goederen
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 16.000,-
Tweede Veroordeling
24 maanden
x
€ 25.000,-
Meerdere Veroordelingen
32 maanden
x
€ 40.000,-
Wanneer er tijdens aanhouding van een persoon door de Politie of Koninklijke Marechaussee een geldbedrag, hoger dan € 10.000,- aan contant geld wordt aangetroffen wordt bij die persoon om geldige verklaring gevraagd waar het vandaan komt.
Wanneer deze verklaring niet aantoonbaar is of niet logisch is, dan heeft de Politie of Koninklijke Marechaussee het recht het geldbedrag in beslag te nemen voor onderzoek.
Als het geldbedrag gevonden wordt nadat persoon is aangehouden voor een Vermogensdelict, Opiumwet of Wet wapens en munitie kan de politie of de koninklijke marechaussee het bedrag afnemen zonder eerst om een verklaring te hoeven vragen.
Wanneer uit onderzoek blijkt, dat de in beslag genomen goederen, zoals genoemd in lid 2 van dit artikel, geen criminele herkomst kunnen bewijzen, dan is de Politie of Koninklijke Marechaussee verplicht om het terug te geven.
Wanneer uit onderzoek blijkt dat de in beslag genomen goederen zoals genoemd in lid 2 van dit artikel verkregen zijn door middel van een strafbaar feit. Dan zullen de in beslag genomen goederen vernietigd worden. Ook kan de verdachte dan aangehouden worden voor heling.
Zij die openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, maken zich schuldig aan openbare geweldpleging.
Indien het geweld zwaar lichamelijk letsel tot gevolg heeft, zal de straf met 25 procent worden verzwaard en is Artikel 8 Zware mishandeling (302 SR) ook van toepassing.
Indien het geweld de dood tot gevolg heeft, zal de straf met 50 procent worden verhoogd en is Artikel 5 Moord (289 SR) ook van toepassing.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
4 maanden
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
€ 6.000,-
Meerdere Veroordelingen
12 maanden
x
€ 8.000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden wanneer die geweld pleegt of zich gewelddadig verzet tegen een ambtenaar in functie.
Hierbij valt ook vluchten van een ambtenaar in functie, wanneer deze rechtelijk de vrijheid van een verdachte, heeft ontnomen onder
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 3000,-
Tweede Veroordeling
10 maanden
x
€ 4000,-
Meerdere Veroordelingen
14 maanden
x
€ 5000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan gijzeling) wanneer die overgaat tot beroving van de vrijheid van een persoon.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Bij een poging tot beroving van de vrijheid van een persoon wordt de straf met 25% verminderd.
Wanneer iemand het slachtoffer mee de grens overneemt of poging daartoe doet, valt dit onder artikel 3 smokkel van Douanewet.
Burger
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 15.000,-
Tweede Veroordeling
24 maanden
x
€ 20.000,-
Meerdere Veroordelingen
32 maanden
x
€ 25.000,-
Een persoon wordt schuldig bevonden (aan bedreiging) wanneer die dreiging uitgaat met gewelddadige inhoud of misdadig karakter, tegen personen of goederen.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
4 maanden
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
6 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
8 maanden
x
€ 7500,-
Schuldig (aan doodslag) is een persoon die opzettelijk een ander van het leven berooft.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Bij slechts een poging tot doodslag wordt de straf met 25% verminderd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
12 maanden
x
€ 15.000,-
Tweede Veroordeling
26 maanden
x
€ 20.000,-
Meerdere Veroordelingen
38 maanden
x
€ 25.000,-
Schuldig (aan moord) is een persoon die opzettelijk en met voorbedachte raden, iemand van het leven beroofd.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Bij een poging tot moord wordt de straf met 25% verminderd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 25.000,-
Tweede Veroordeling
32 maanden
x
€ 30.000,-
Meerdere Veroordelingen
45 maanden
x
€ 35.000,-
Schuldig (aanvankelijk mishandeling) is een persoon die opzettelijk en wederrechtelijk een ander mishandelt met ten hoogste lichamelijk, dan wel geestelijk letsel tot gevolg.
Mishandeling staat gelijk aan het opzettelijk benadelen van de gezondheid.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Een poging tot eenvoudige mishandeling is niet strafbaar.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
6 maanden
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
12 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
16 maanden
x
€ 6000,-
Schuldig (aan zware mishandeling) is een persoon die opzettelijk en wederrechtelijk een ander mishandelt met zwaar lichamelijk, dan wel geestelijk letsel tot gevolg.
Mishandeling staat gelijk aan het opzettelijk benadelen van de gezondheid.
Wanneer het slachtoffer een ambtenaar in functie betreft, wordt de straf met 25% verhoogd.
Bij een poging tot zware mishandeling wordt de straf met 25% verminderd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 7.500,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 10.000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 12.500,-
Schuldig (aan vernieling) is een persoon die opzettelijk en wederrechtelijk een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.
Met vernieling wordt ook gelijkgesteld: het opzettelijk en wederrechtelijk doden, beschadigen, onbruikbaar maken of wegmaken van een (huis)dier.
Wanneer het goed of dier aangemerkt kan worden als eigendom van de overheid wordt de straf met 25% verhoogd.
Bij een poging tot vernieling wordt de straf met 25% verminderd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 2500,-
Tweede Veroordeling
4 maanden
x
€ 3500,-
Meerdere Veroordelingen
8 maanden
x
€ 4500,-
Voor verkeersovertredingen in algemene zin, niet verder gespecificeerd als zwaardere delicten, geldt een boete van € 750,- per geval.
Afhankelijk van de aard van de overtreding kan de ambtenaar in functie er voor kiezen een waarschuwing te geven in plaats van een boete.
Schuldig (aan gevaar / hinder zonder ongeval) is een persoon die zich zodanig gedraagt in het verkeer dat er sprake is van gevaar of (mogelijke) hinder op de openbare weg.
Op basis van inschatting van de dienstdoende ambtenaar in functie kan eveneens overgegaan worden tot invordering van het rijbewijs.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 2500,-
1 uur
Tweede Veroordeling
x
x
€ 3000,-
2 uur
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 3500,-
3 uur
Het is voor iedereen verboden opzettelijk zich zodanig in het verkeer te gedragen dat de verkeersregels ernstig worden geschonden, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander of voor zichzelf ten sprake is.
Als zodanige verkeersgedragingen kunnen de volgende gedragingen worden aangemerkt:
Onvoldoende rechts houden op onoverzichtelijke plaatsen.
Gevaarlijk inhalen.
Over een vluchtstrook rijden waar dit niet is toegestaan.
Niet verlenen van voorrang.
Overschrijden van de krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid.
Zeer dicht achter een ander voertuig rijden.
Door rood licht rijden.
Tegen de verkeersrichting inrijden.
Tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat vasthouden.
Niet opvolgen van verkeersaanwijzingen van daartoe op grond van deze wet bevoegde personen.
Overtreden van andere verkeersregels van soortgelijk belang als die onder lid 2 genoemd worden.
Hierbij gelden de volgende aandachtspunten:
Het moet gaan om opzettelijke gedraging, waardoor de verkeersregels ernstig worden geschonden. Dus gaat het om een onverantwoordelijk en roekeloos rijgedrag, ook wanneer daardoor (niet) geen ongeval ontstaat.
Er moet duidelijk blijken dat door het roekeloze en asociale rijgedrag levensgevaar dan wel gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander kan ontstaan.
Door een enkele van de genoemde overtredingen, al dan niet bewust gepleegd, wordt niet meteen dit artikel overtreden, het moet gaan om een combinatie van meerdere feiten die leiden tot roekeloos rijgedrag en onaanvaardbaar risico. Die worden bepaald door de aard en het samenstel van alle gedragingen en de omstandigheden waaronder deze worden verricht en alle feitelijke omstandigheden van het geval. Er wordt ook gekeken naar veroordelingen voor artikel 3 in het verleden.
Voor wat betreft handhaving is staandehouding het uitgangspunt.
Veroordeling voor dit artikel kan enkel geschieden met toestemming van een (hulp) officier van justitie of een rechter.
Op basis van inschatting van de feiten en omstandigheden kan eveneens overgegaan worden tot invordering van het rijbewijs en/of inbeslagname van het voertuig.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 4000,-
inname rijbewijs
Tweede Veroordeling
x
x
€ 5000,-
inname rijbewijs
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 6000,-
inname rijbewijs
Schuldig is een persoon die een ongeval veroorzaakt, met geen tot licht lichamelijk letsel aan een ander persoon tot gevolg, door een gevaarlijke dan wel hinderlijke deelname aan het verkeer.
Licht lichamelijk letsel is in dezen al het opgelopen letsel dat ter plaatse, zonder ziekenhuisopname, te behandelen is.
Op basis van inschatting van de ambtenaar in functie kan er overgegaan worden tot invordering van het rijbewijs. Dit moet wel in overleg met een (hulp)officier van justitie.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 1750,-
1 uur
Tweede Veroordeling
x
x
€ 2750,-
2 uur
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 3750,-
3 uur
Schuldig is een persoon die een ongeval veroorzaakt, met zwaar lichamelijk letsel aan een ander persoon tot gevolg, door een gevaarlijke dan wel hinderlijke deelname aan het verkeer.
Zwaar lichamelijk letsel is al het letsel dat niet ter plaatse te behandelen is.
Op basis van inschatting van de ambtenaar in functie kan er overgegaan worden tot invordering van het rijbewijs. Dit moet wel in overleg met een (hulp)officier van justitie.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 2500,-
inname rijbewijs
Tweede Veroordeling
x
x
€ 5000,-
inname rijbewijs
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 7500,-
inname rijbewijs
Schuldig is een persoon die een ongeval veroorzaakt, met de dood van een ander persoon tot gevolg, door een gevaarlijke dan wel hinderlijke deelname aan het verkeer.
Op basis van inschatting van de ambtenaar in functie kan er overgegaan worden tot invordering van het rijbewijs. Dit moet wel in overleg met een (hulp)officier van justitie.
Verdachte wordt vervolgd volgens het artikel Artikel 5 Doodslag (287 SR)
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 3000,-
inname rijbewijs
Tweede Veroordeling
x
x
€ 5000,-
inname rijbewijs
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 7500,-
inname rijbewijs
Schuldig is een persoon die een plaats of verkeersongeval verlaat ongeacht of hij of zij schuldig is aan het veroorzaken daarvan.
Wanneer daarbij andere betrokkenen van het ongeval worden achtergelaten in hulpeloze toestand wordt de straf verhoogd met 25%.
Wanneer de persoon zich nadien, tijdig, alsnog meldt bij de politie zal worden afgezien van strafvervolging.
Een eventuele rijontzegging is ter beoordeling van de ambtenaar in functie.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 2500,-
1 uur
Tweede Veroordeling
4 maanden
x
€ 3000,-
2 uur
Meerdere Veroordelingen
8 maanden
x
€ 5000,-
inname rijbewijs
Schuldig is een persoon die deelneemt aan het verkeer onder invloed van alcohol, verdovende middelen of medicijnen die de rijvaardigheid beïnvloeden.
Uitzonderingsgrond is het te voet deelnemen aan het verkeer. Dan valt dit onder artikel openbare dronkenschap.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Rijontzegging
Eerste Veroordeling
x
x
€ 2000,-
6 uur
Tweede Veroordeling
x
x
€ 2500,-
12 uur
Meerdere Veroordelingen
6 maanden
x
€ 3000,-
inname rijbewijs
Schuldig is een persoon die weet of redelijkerwijs behoort te weten dat hem of haar de rijbevoegdheid is ontzegd of nooit is toegewezen en desondanks deelneemt aan het verkeer.
Wanneer de bevoegdheid is ontzegd middels een invordering van het rijbewijs, dan geldt dit voor alle categorieën van dat rijbewijs.
Een vrachtwagenrijbewijs is nodig bij voertuigen vanaf 3500 kilo of zwaarder.
Voertuig kan in beslag genomen worden, dit wordt bepaald door de (hulp)officier van justitie.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 7500,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
€ 12.500,-
Meerdere Veroordelingen
16 maanden
x
€ 15.000,-
Schuldig is een persoon die zijn of haar voertuig parkeert op een wijze die niet sluit met de aangegeven parkeersituatie, zoals:
Dubbel parkeren of het moedwillig doorkruisen van parkeervakken.
Het parkeren langs een trottoir.
Volledig parkeren op de stoep.
Parkeren op een plaats enkel bestemd voor dienstvoertuigen.
De vastgestelde boete voor bovenstaande acties is € 2500,-.
Schuldig is een persoon die de wettelijk bepaalde snelheden voor verkeer niet in acht neemt tijdens deelname aan het verkeer.
De toegestane snelheden zijn 80KM/h in de stad en 130KM/h op de snelweg.
Indien een dienstdoende agent een overtreding houdt, is hij of zij gerechtigd tot het uitschrijven van onderstaande boetes.
Voor snelheidsovertredingen die de bovenstaande snelheden overschrijden kan de agent overgaan tot arrestatie en strafvervolging.
De correctie is 5 kilometer en de eerste 5 kilometer hard rijden blijft onbestraft.
Bij een overschrijding van de maximumsnelheid met 50 KM/h of harder mag de ambtenaar in functie overgaan op invordering van het rijbewijs in overleg met de (hulp) officier van justitie.
Binnen de Bebouwde Kom
Te hard rijden 6 - 10 KM/H
€ 350,-
Te hard rijden 10 - 20 KM/H
€ 500,-
Te hard rijden 21 - 30 KM/H
€ 750,-
Te hard rijden 31 - 40 KM/H
€ 900,-
Te hard rijden 41 - 50 KM/H
€ 2000,-
Te hard rijden 51 - 60 KM/H
€ 3000,-
Te hard rijden 61 - 70 KM/H
€ 4000,-
Te hard rijden 71 - 80 KM/H
€ 5000,-
Te hard rijden 81 - 90 KM/H
€ 6000,-
Te hard rijden 91 - 100 KM/H
€ 9000,-
Te hard rijden 101 - 125 KM/H
€ 10.000,-
Te hard rijden 126 - 150 KM/H
€ 12.500,-
Te hard rijden 150+ KM/H
€ 15.000,-
Buiten de Bebouwde Kom
Te hard rijden 6 - 10 KM/H
€ 250,-
Te hard rijden 10 - 20 KM/H
€ 300,-
Te hard rijden 21 - 30 KM/H
€ 400,-
Te hard rijden 31 - 40 KM/H
€ 500,-
Te hard rijden 41 - 50 KM/H
€ 600,-
Te hard rijden 51 - 60 KM/H
€ 1200,-
Te hard rijden 61 - 70 KM/H
€ 3500,-
Te hard rijden 71 - 80 KM/H
€ 5500,-
Te hard rijden 81 - 90 KM/H
€ 6500,-
Te hard rijden 91 - 100 KM/H
€ 7500,-
Te hard rijden 101 - 125 KM/H
€ 9000,-
Te hard rijden 126 - 150 KM/H
€ 10.000,-
Te hard rijden 151 - 175 KM/H
€ 12.500,-
Te hard rijden 176 - 200 KM/H
€ 15.000,-
Te hard rijden 200+ KM/H
€ 20.000,-
Het voertuig, uitgezonderd fietsen, heeft 1 of meer nummerplaten.
Indien een voertuig ramen bezit dient het gezicht van de bestuurder en passagier(s) duidelijk zichtbaar te zijn.
Personen mogen geen andere verlichting op het voertuig hebben dan de verlichting ingebouwd door de fabrikant.
Het voertuig dient vrij te zijn van uitstekende onderdelen en/of grote schade, die de veiligheid in het gedrang brengt.
Bij het voertuig mogen geen deuren ontbreken, indien deze wel aanwezig horen te zijn.
Het voertuig dient een eentonige claxon te voeren.
Het voertuig dient vrij te zijn van een W.O.K. status bij deelname aan het verkeer. Indien dit niet geval is, wordt er overgegaan op strafbepaling voertuigeisen.
Indien een voertuig apk-gekeurd is, en niet aan voertuigeisen voldoet. Is de apk niet geldig.
Strafbepalingen Voertuigeisen
Schuldig is een persoon van wie zijn of haar voertuig niet voldoet aan de bovenstaande eisen.
Indien een bestuurder in een voertuig met een W.O.K. status deelneemt aan het verkeer, en de Politie of Koninklijke Marechaussee de bestuurder voor de eerste keer staande houdt. Dan mag het voertuig per direct niet meer deelnemen aan het verkeer. De bestuurder zal de ANWB in kennis moeten stellen om het voertuig af te laten slepen naar een garage zodat de gebreken kunnen worden hersteld en/of aangepast. Dit geheel op kosten van de bestuurder.
Wordt een bestuurder in een voertuig met een W.O.K. status voor de tweede keer staande gehouden, zal dit worden gezien als een misdrijf. Dit kan bestraft worden met in eerste instantie een boete en inbeslagname.
Wordt een bestuurder bij een derde keer of vaker staande gehouden zal de sanctie van een boete en inbeslagname vermeerderd worden met een celstraf als hieronder vermeld.
Een W.O.K. status is een status die vastgelegd is bij de Politie en Koninklijke Marechaussee. Deze status kan na een reparatie of aanpassing van het voertuig door de Politie of Koninklijke Marechaussee verwijderd worden na een controle van het voertuig.
Rijden met W.O.K status boetes
Celstraf
Sanctie
Boete
Eerste Veroordeling
x
Inbeslagname voertuig + boete
€ 7500,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
Inbeslagname voertuig + boete
€ 12.000,-
Meerdere Veroordelingen
16 maanden
Inbeslagname voertuig + boete
€ 15.000,-
Feiten
Boete
Rijden zonder kentekenplaten
€ 1750,-
Ramen dusdanig donker getint zodat de bestuurder en passagier voorin niet zichtbaar zijn
€ 2500,-
Verlichting(NEON) onder het voertuig
€ 3500,-
Kapotte lichten bij dag.
€ 1000,-
Kapotte lichten bij nacht.
€ 1500,-
Rijden in een voertuig met een WOK status
(zie bovenstaande kolom)
Ter bevordering van transparantie is dit artikel met specifieke boetes opgenomen.
Onderstaande strafbare feiten kunnen bestraft worden met een boete.
Blokkeren van de weg
€ 750,-
Maken van een U-turn daar waar dat niet is toegestaan
€ 250,-
Rijden in een voertuig dat niet toegestaan is op de openbare weg
€ 1250,-
Maken van een Burn-out
€ 450,-
Onnodig Claxonneren
€ 5000,-
Over een doorgetrokken streep rijden
€ 1000,-
Aan de verkeerde kant van de weg rijden (spookrijden)
€ 2500
Illegaal offroad rijden
€ 1000,-
Stilstaan waar dit niet is toegestaan
€ 750,-
Onnodig links rijden
€ 750,-
Doorrijden bij een stopbord
€ 750,
Negeren van een rood stoplicht
€ 2500,-
Rechts inhalen
€ 1000,-
Geen voorrang verlenen
€ 750,-
Telefoon vasthouden tijdens het rijden.
€ 850,-
Over de vluchtstrook rijden.
€ 1000,-
Geen voorrang verlenen waar nodig.
€ 1500,-
Geen ruimte maken voor een prioritair voertuig.
€ 2500,-
Schuldig is een persoon die harddrugs vergaard of in bezit heeft.
Schuldig is ook een persoon die de ingrediënten, benodigd voor het vervaardigen van harddrugs, vergaard, in bezit heeft, of verkoopt.
Strafbepaling wordt gebaseerd op grond van de totale hoeveelheid die aangetroffen is, ook wanneer dit verspreid is over meerdere personen.
De hoeveelheid zoals bedoeld in lid 3 wordt opgeteld ten laste gelegd per persoon.
Wanneer niet te bewijzen valt dat meerdere personen in samenwerking waren, wordt de strafbepaling niet opgeteld toegepast.
Strafbepaling wordt gebaseerd op de hoeveelheid ingrediënten en eindproducten.
In de onderstaande tabel staan de straffen berekent. Mocht een verdachte een recidive gepleegd hebben zal de straf met 25% worden verhoogd
Onder harddrugs vallen de volgende soorten drugs:
Cocaïne
Heroïne
(Crystal) Meth
XTC
Ketamine
LSD
Amfetamine
Crack
Paddo’s
GHB
Celstraf
Taakstraf
Boete
6 tot 10 gram
8 maanden
x
€ 12.500,-
11 tot 30 gram
14 maanden
x
€ 15.000,-
31 tot 50 gram
22 maanden
x
€ 17.500,-
51 tot 100 gram
32 maanden
x
€ 25.000,-
100+ gram
43 maanden
x
€ 50.000,-
Schuldig is een persoon die softdrugs vergaard of in bezit heeft.
Schuldig is ook een persoon die de ingrediënten, benodigd voor het vervaardigen van softdrugs, vergaard, in bezit heeft, of verkoopt.
Strafbepaling wordt gebaseerd op grond van de totale hoeveelheid die aangetroffen is, ook wanneer dit verspreid is over meerdere personen.
Niet schuldig is een persoon die 5 ingrediënten of 1 eindproduct voor eigen gebruik bij zich draagt.
De hoeveelheid zoals bedoeld in lid 3 wordt opgeteld en ten laste gelegd per persoon.
Wanneer niet te bewijzen valt dat meerdere personen in samenwerking waren, wordt de strafbepaling niet opgeteld toegepast.
Strafbepaling wordt gebaseerd op de hoeveelheid ingrediënten en eindproducten.
Wanneer er een mix van de aantallen in lid 7 aangetroffen wordt, zal er met een berekening van het aantal eindproducten, maal 5, een totaal aan goederen berekend worden. De strafbepaling geschiedt vervolgens zoals bepaald in lid 2.
In de onderstaande tabel staan de straffen berekend. Mocht een verdachte een recidive gepleegd hebben zal de straf met 25% worden verhoogd
Onder softdrugs vallen de volgende soorten drugs:
Wiet
Cannabis
Hasj
Lachgas
Celstraf
Taakstraf
Boete
6 tot 10 gram
6 maanden
x
€ 5000,-
11 tot 30 gram
8 maanden
x
€ 7500,-
31 tot 50 gram
18 maanden
x
€ 12.500,-
51 tot 100 gram
22 maanden
x
€ 15.000,-
100+ gram
30 maanden
x
€ 30.000,-
Schuldig is een persoon die softdrugs verkoopt of poging daartoe doet.
Schuldig is ook een persoon die ingrediënten benodigd voor het produceren van drugs verkoopt of poging daartoe doet.
Indien de deal tussen twee grote criminele organisaties plaatsvindt en het een goed georganiseerde en groot opgezette verkoop is. Dan zal de straf met 25% worden verhoogd.
Indien het gaat om een poging tot het dealen van softdrugs zal de straf met 25% worden verlaagd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 16.000,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 24.000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 32.000,-
schuldig is een persoon die harddrugs verkoopt of een poging daartoe doet.
Schuldig is ook een persoon die ingrediënten benodigd voor het produceren van drugs verkoopt of poging daartoe doet.
Indien de deal tussen twee grote criminele organisaties plaatsvindt en het een goed georganiseerde en groot opgezette verkoop is. Dan zal de straf met 25% worden verhoogd.
Indien het gaat om een poging tot het dealen van harddrugs zal de straf met 25% worden verlaagd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
12 maanden
x
€ 24.000,-
Tweede Veroordeling
24 maanden
x
€ 28.000,-
Meerdere Veroordelingen
32 maanden
x
€ 32.000,-
Strafbaar is een persoon die een stroomstootwapen voorhanden heeft, bij zich draagt, opgeslagen heeft in huis of in de laadruimte van zijn of haar vervoermiddel.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
6 maanden
x
€ 12.500,-
Tweede Veroordeling
12 maanden
x
€ 15.000,-
Meerdere Veroordelingen
18 maanden
x
€ 17.500,-
Strafbaar is een persoon die een vuurwapen voorhanden heeft, bij zich draagt, of opgeslagen heeft in huis of in de laadruimte van zijn of haar vervoermiddel.
Onderscheid wordt gemaakt tussen:
Kleine vuurwapens (pistolen, revolvers, e.d.), aangeduid als categorie 1.
Automatische vuurwapens, jachtgeweren, shotguns, AK47, granaten, etc. Aangeduid als categorie 2.
Categorie 1
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
14 maanden
x
€ 25.000,-
Tweede Veroordeling
18 maanden
x
€ 35.000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 50.000,-
Categorie 2
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 35.000,-
Tweede Veroordeling
20 maanden
x
€ 50.000,-
Meerdere Veroordelingen
30 maanden
x
€ 75.000,-
Strafbaar is een persoon die een steek- of slagwapen voorhanden heeft, bij zich draagt, of opgeslagen heeft in huis of in de laadruimte van zijn of haar vervoermiddel, waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze bestemd is om letsel toe te brengen.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 12.000,-
Tweede Veroordeling
10 maanden
x
€ 15.000,-
Meerdere Veroordelingen
14 maanden
x
€ 17.500,-
Strafbaar is een persoon die een holster draagt met of zonder daarin een nepwapen of replica die, van dichtbij of op enige afstand, niet van echt te onderscheiden is.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 4000,-
Tweede Veroordeling
3 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
9 maanden
x
€ 6000,-
Strafbaar is een persoon die wapens, aangemerkt als niet legaal, invoert, uitvoert, of doorvoert zonder hiervoor een geldige vergunning voor te hebben.
Indien een wapen transactie aantoonbaar gepleegd zou gaan worden, of dreigde te gaan worden, doch niet is afgerond, wordt dit aangemerkt als poging tot wapenhandel.
Een poging tot wapenhandel zoals beschreven in lid 2 wordt bestraft als wapenhandel, verminderd met 25%.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
24 maanden
x
€ 125.000,-
Tweede Veroordeling
40 maanden
x
€ 150.000,-
Meerdere Veroordelingen
55 maanden
x
€ 200.000,-
Strafbaar is een persoon die munitie van een illegaal wapen voorhanden heeft.
Voor elke clip wordt de straf met 25% verhoogd.
Categorie 1
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
3 maanden
x
€ 2500,-
Tweede Veroordeling
6 maanden
x
€ 3500,-
Meerdere Veroordelingen
9 maanden
x
€ 5000,-
Categorie 2
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
4 maanden
x
€ 6000,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
€ 7000,-
Meerdere Veroordelingen
12 maanden
x
€ 8000,-
Schuldig aan overtreding van deze wet zijn particulieren die zonder geldige vergunning precursoren voor explosieven verwerven, in bezit hebben of gebruiken.
Schuldig aan overtreding van deze wet zijn bedrijven of marktdeelnemers die zonder de juiste en geldige vergunningen gereguleerde precursoren voor explosieven verkopen of distribueren.
Schuldig aan een verzwarende overtreding van deze wet is een persoon die precursoren voor explosieven:
Overdraagt aan een derde persoon zonder vergunning.
Buiten de binnenstad van Columbus verhandelt zonder de juiste douane- en exportdocumentatie.
In grotere hoeveelheden dan wettelijk toegestaan aanschaft of opslaat.
Hiervoor zal er +35% bovenop de oorspronkelijke straf worden vervaardigd.
Schuldig aan een ernstige misdaad onder deze wet is een persoon die:
Precursoren voor explosieven gebruikt of verspreidt met de intentie om illegale explosieven te vervaardigen.
Deze stoffen levert aan een criminele organisatie of terroristische groepering.
Hiervoor zal er +55% bovenop de oorspronkelijke straf worden vervaardigd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
6 tot 10 stuks
8 maanden
x
€ 12.500,-
11 tot 30 stuks
14 maanden
x
€ 15.000,-
31 tot 50 stuks
22 maanden
x
€ 17.500,-
51 tot 100 stuks
32 maanden
x
€ 25.000,-
100+ stuks
43 maanden
x
€ 50.000,-
Niet schuldig is een persoon die:
wegens de gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn of haar geestvermogens een strafbaar feit is. Moet bewezen kunnen worden door iemand van het ziekenhuis.
Door overmacht is gedwongen een strafbaar feit te begaan.
Vanwege een noodzakelijke verdediging van eigen of andermans lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding een strafbaar feit begaat.
De grenzen van bovenstaande noodweer overtreedt gevolg na een hevige gemoedsbeweging, veroorzaakt door de aanranding.
Een strafbaar feit begaat ter uitvoering van een wettelijk voorschrift.
Een strafbaar feit begaat ter uitvoering van een ambtelijk bevel, gegeven door het daartoe bevoegde gezag.
Een bevel heeft gehad van een ambtenaar terwijl de ambtenaar niet bevoegd was om dit bevel te geven.
De (hulp)officier van justitie en de rechter kan/kunnen, indien, blijkt dat bij het voorbereidend onderzoek vormen zijn verzuimd die niet meer kunnen worden hersteld en de rechtsgevolgen hiervan niet uit de wet blijken, bepalen dat.
De hoogte van de straf, in verhouding tot de ernst van het verzuim, zal worden verlaagd, indien het door het verzuim veroorzaakte nadeel langs deze weg kan worden gecompenseerd.
De resultaten van het onderzoek die door het verzuim zijn verkregen, niet mogen bijdragen aan het bewijs van het ten laste gelegde feit.
De verdachte uitgesloten is van rechtsvervolging.
De in lid 4 toegepaste sanctie kan enkel worden gebruikt indien door het verzuim geen sprake kan zijn van een behandeling van de zaak die aan de beginselen van een behoorlijke procesorde voldoet.
Met onherstelbaar vormverzuim wordt onder andere bedoeld:
Een vooringenomen, sturende, druk uitoefende manier van verhoren.
Wanneer ontlastende informatie wordt verzwegen, en/of bewijsmateriaal wordt vernietigd.
Het tappen van een met geheimhoudingsplicht bezwaarde professional, zoals arts, notaris, geestelijke, apotheker, advocaat.
Het voeren van een meinedig proces-verbaal zijnde tegenstrijdigheid met andere processen-verbaal, camerabeelden, geluidsopnamen.
Inbreuk op het recht van een verdachte op aanwezigheid van een advocaat tijdens een huiszoeking (en andere rechten van een verdachte), ook wel een verdedigingsrecht genoemd, bestaat er voor de (hulp-)Officier van justitie en de rechter een mogelijkheid om de inbreuk te herstellen.
Wanneer besloten wordt tot een strafvermindering kan als leidraad gebruikt worden:
vermindering van maximaal de helft bij een onvoorwaardelijke tijdelijke vrijheidsstraf, taakstraf of geldboete.
De omzetting van maximaal de helft van het onvoorwaardelijke gedeelte van een vrijheidsstraf, taakstraf of van een geldboete in een voorwaardelijk gedeelte, of
de vervanging van maximaal een derde gedeelte van een vrijheidsstraf door taakstraf of een onvoorwaardelijke geldboete.
Strafverminderingsgronden worden bepaald in overleg tussen overheid en verdachte met bijstand van advocaat. Hierin meegenomen worden:
eventuele eerdere vergrijpen (en/of het gebrek daar aan)
goed gedrag en medewerking van de verdachte tijdens en na zijn of haar aanhouding.
Verzachtende omstandigheden.
Proportionaliteit.
Aandeel van de verdachte in het geheel, indien er sprake is van een grootschalige overtreding met meerdere partijen.
De maximumduur van een voorarrest is 60 minuten. Dit kan verhoogd worden indien:
De verdachte het onderzoek dusdanig en opzettelijk tegenwerkt dat het gevolg is dat de betreffende agent het werk onmogelijk wordt gemaakt of de mogelijkheden van de ambtenaar dusdanig beperkt worden dat er geen fatsoenlijk onderzoek gedaan kan worden.
Mocht een agent besluiten dat hij het voorarrest wil verlengen, zal een (hulp)officier van justitie hier eerst toestemming voor moeten geven. Het voorarrest kan dan verlengd worden, totdat het nodige onderzoek verricht is.
Een huiszoeking telt niet mee in het voorarrest.
Artikel 5 Wet terroristische misdrijven (28.463)
Deze wet wijzigt het Wetboek van Strafrecht en enige andere wetten in verband met de uitvoering van het EU-kaderbesluit over terrorismebestrijding. Door deze wet worden misdrijven met een terroristisch oogmerk afzonderlijk omschreven waardoor het gemakkelijker zwaarder te bestraffen is.
Het verhogen van het strafmaximum is alleen van toepassing als bewezen kan worden dat het misdrijf is begaan met een ‘terroristisch oogmerk’. Dat wil zeggen het oogmerk om de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden.
Hij/Zij die zich bewezen schuldig maken aan de hierboven genoemde lid worden normaliter veroordeeld met opslag van 50% op eerst geëiste straf.
Alleen een volwaardig Officier van Justitie kan hier een oordeel over geven en zal de juiste delicten bestempelen als terroristisch misdrijf.
Een arrestant moet immer de cautie gegeven krijgen voordat het strafrechtelijk proces en het eerste verhoor in werking wordt gesteld. De cautie moet door een politieambtenaar worden gegeven.
Indien het strafrechtelijk proces in werking wordt gesteld voordat de cautie aan de verdachte is gegeven dan kan er besloten worden dat het bewijs dat tot dan is verzameld niet geldig is en dus ook niet verder gebruikt mag worden in het proces.
Indien het verzuim ontstaan door het niet voorlezen van de cautie dusdanig groot is kan er bij aanwezigheid van een (H)OVJ een strafvermindering van 33% worden geëist.
Een politieambtenaar dient zich te allen tijde te legitimeren door middel van een roepnummer wanneer hij in zijn uniform optreedt en een burger dit aan hem verzoekt.
Ook dient hij, wanneer hij in burger rijdt, dit roepnummer te verschaffen tenzij er wegens veiligheid of geheimhouding overwegingen wordt besloten dit niet te doen.
Wanneer de agent in burger zijn identiteit niet prijs kan geven dient er bij de vervolging een agent in burger te zijn die zich wel kan legitimeren en indien mogelijk ook een (H)OVJ.
Indien een ambtenaar die normaliter zijn roepnummer wel zou moeten verschaffen besluit dit niet te doen, is de burger in kwestie niet verplicht om mee te werken met de agent totdat deze zich identificeert. Tot aan dat moment gaat Artikel 2 Niet voldoen aan een bevel of vordering (184 SR) dus niet op.
Een speciale eenheid zoals Recherche en/of Dienst speciale interventies hebben vrijstelling op het geven van een roepnummer. Deze eenheden gebruiken aparte dienstnummers.
Een agent mag enkel de geweldsmiddelen gebruiken die hem rechtens zijn toegekend, voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het middel hem is toegekend.
Indien een agent geweldsmiddelen inzet waarvoor deze niet is bevoegd, zal dit gestraft worden volgens bijbehorende artikelen van de WWM. Tevens zal per direct ontslag volgen.
Een uitzondering op lid 2 is indien de desbetreffende agent bezig is met een training waarvoor het geweldsmiddel benodigd is en goedgekeurd door een meerdere die bevoegd is deze toestemming te verstrekken.
Een agent mag op eigen besluit, mits binnen het kader van de wet, een woning betreden als: Dit is wanneer er ter voorkoming of bestrijding van het ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen moet worden binnengetreden of er zich in het pand een misdrijf afspeelt of hier is redelijke verdenking van,
Wanneer de voorwaarden bij lid 1 niet van toepassing zijn en de betreffende ambtenaar toch binnen wil treden, moet er door het openbaar ministerie in de vorm van een hulp officier of een officier van justitie schriftelijke toestemming worden gegeven.
Bij een machtiging tot binnentreding mag het huis niet worden doorzocht. De ambtenaar heeft enkel toestemming om het pand te betreden en in ruimtes te zoeken die groot genoeg zijn voor personen om zich te verschansen.
Voor een huiszoeking in een woning moet immer schriftelijke toestemming gegeven worden aan een specifieke agent, meestal een rechercheur, die als verantwoordelijke het pand mag betreden. Deze toestemming moet verleend worden door een hulpofficier of officier van justitie.
Bij een goedkeuring van de zoeking door de OVJ wordt automatisch ook een machtiging tot binnentreding afgegeven.
Indien een verdachte van een strafbaar feit ontkomt aan de politie direct na zijn delict en achtervolging en de politie heeft na een zoektocht de verdachte niet aangetroffen, kan voor zijn aanhouding een verzoek tot aanhouding worden verzocht.
Deze VTA moet schriftelijk bij een (H)OVJ worden ingediend en ook door deze worden goedgekeurd.
Indien bekend is dat een persoon een strafbaar feit heeft gepleegd, maar dit is niet heterdaad gezien door een ambtenaar, denk dan bijvoorbeeld door middel van verkregen camerabeelden of bewijs op de pd, moet altijd een VTA worden aangevraagd en goedgekeurd om de verdachte aan te mogen houden.
Wederom wordt deze VTA schriftelijk bij een (hulp)officier van justitie worden ingediend.
Het maximaal uit te delen aantal boetes voor een verkeersovertreding is drie. Een agent is dus niet bevoegd om bij overtredingen meer dan drie overtredingen te beboeten en zal dan dus de drie zwaarste pakken.
Dit maximale aantal boetes geldt alleen voor verkeersovertreding en niet voor misdrijven.
Indien er een strafbaar feit begaan wordt met een voertuig kan deze door een agent in beslag genomen worden. De betreffende agent is verplicht om schriftelijk een officier in kennis te stellen van de inbeslagname.
Een officier van justitie moet binnen 24 uur de inbeslagname van het voertuig keuren en moet een termijn besluiten hoe lang hij het voertuig vasthoudt of dat hij deze weer vrijgeeft
De officier moet noteren in het systeem dat en hoe lang het voertuig wordt vastgehouden zodat dit voor agenten zichtbaar is.
Nadat de termijn bepaald door de OVJ is afgelopen, mag de eigenaar van het voertuig bij een agent het voertuig tegen het standaard uitkoopbedrag van € 2500 komen ophalen.
De officier mag in geen enkel geval besluiten het voertuig langer dan zeven dagen vast te houden, tenzij er een borgsom op het voertuig staat en de eigenaar deze bewust niet betaalt.
De officier mag besluiten om in sommige gevallen het voertuig uitkoopbaar te maken door middel van een borgsom. Deze som bedraagt maximaal € 50.000,- + het standaard uitkoopbedrag.
Indien het voertuig na een 3 maanden nog niet bij de politie is opgehaald door de eigenaar zal deze aan de gemeente worden overgedragen en vervolgens vernietigd.
Lid 7 is niet van kracht voor donatie voertuigen.
Indien een agent zijn werkwijzen zoals genoemd in het wetboek van strafvordering niet goed uitvoert kan hier door een burger, mits ondersteund door een advocaat, bezwaar tegen worden ingediend.
Het bezwaar zal bekeken worden door een OVJ en deze zal vervolgens bepalen of er sprake is van verzuim door de agent
Indien de OVJ verzuim constateert, zal deze bekijken wat de gepaste maatregelen zijn. Dit kan zijn schadevergoedingen of strafrechtelijke vervolging van de ambtenaar.
Schuldig aan corruptie zijn ambtenaren die direct, indirect, smeergeld of andere onrechtmatige voordelen aanbieden of toezeggen teneinde opdrachten of andere ongeoorloofde voordelen te verschaffen.
Schuldig aan corruptie zijn tevens burgers die direct en/of indirect, smeergeld of andere onrechtmatige voordelen vragen of eisen aan de ambtenaar teneinde opdrachten of andere ongeoorloofde voordelen te verkrijgen van de desbetreffende ambtenaar.
Schuldig aan corruptie is een ambtenaar die een goed dat tot het bedrijf waar hij/zij werkt wederrechtelijk toegeëigend heeft met als doel dit goed te verkopen of voor eigen gebruik te gebruiken. Deze zal ook gestraft worden volgens Artikel 1 Diefstal (310 SR) en indien nodig Artikel -6 Heling (416 SR)
Alle winsten die de ambtenaar dan wel de burger behaald naar aanleiding van de corruptie zullen moeten worden terugbetaald in boetes of bezit. Deze betalingen komen bovenop het al te betalen boetebedrag.
Indien de ambtenaar in functie zich nog in diens opleidingsperiode bevindt, zal de straf met 33% worden verlaagd.
Indien de ambtenaar in functie een leidinggevende functie bekleedt, zal de straf met 33% worden verhoogd.
Schuldig aan corruptie is een ambtenaar in functie die opzettelijk misbruikt maakt van zijn/haar geweldsmiddelen waarbij dit ten nadele van een burger kan worden bevonden, hierbij wordt de desbetreffende verdachte ook schuldig bevonden aan Artikel 1 Openbare geweldpleging (141 SR), Artikel 5 Doodslag (287 SR), Artikel 2 Vuurwapens en Explosieven (26 WWM).
Schuldig aan corruptie is een ambtenaar in functie, die moedwillig de strafeis van een verdachte bijstelt, in voordeel of nadeel van de verdachte zonder enig geldige redenering.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
80 maanden
x
€ 150.000,-
Tweede Veroordeling
100 maanden
x
€ 250.000,-
Meerdere Veroordelingen
120 maanden
x
€ 500.000,-
Schuldig is een persoon die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of vordering dat door een ambtenaar in functie wordt gegeven.
Schuldig is een persoon die opzettelijk een ambtenaar in functie belemmert in de uitvoering daarvan.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
10 maanden
x
€ 2500,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 5000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 7500,-
Schuldig is een persoon die opzettelijk een ander een beledigend feit tenlastlegd. De boete bedraagt € 2000,- per geval.
Wanneer de belediging is geuit richting een ambtenaar in functie wordt de boete met 25% verhoogd.
Schuldig is een persoon die bij vordering van een ambtenaar in functie valse gegevens opgeeft. De boete bedraagt € 3500,- per geval.
Schuldig is een persoon die geen gehoor geeft aan een vordering tot inzage van het identiteitsbewijs door een ambtenaar in functie, wanneer dit in het kader van de wet door de ambtenaar als noodzakelijk wordt geacht. De boete bedraagt € 350,- per geval.
Schuldig is een persoon die zich begeeft in de openbare ruimte terwijl hij of zij in kennelijke staat van dronkenschap verkeert.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 850,-
Tweede Veroordeling
4 maanden
€ 1500,-
Meerdere Veroordelingen
8 maanden
x
€ 1750,-
Schuldig is een persoon die kleding draagt, die persoon onherkenbaar maakt, het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn. De boete bedraagt € 1500,- per geval.
Het eerste lid is niet van toepassing, voor zover kleding als bedoeld in dat lid:
Wordt gedragen door cliënten, patiënten of hun bezoekers in residentiële delen van zorginstellingen.
Noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid.
Noodzakelijk is in verband met de eisen die aan de uitoefening van een beroep of sport worden gesteld.
Passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit.
Schuldig is een persoon die zich uitgeeft als iemand anders, onder naam van iemand anders, in naam van iemand anders, of gelieerd aan iemand anders met als doel daaruit een voordeel te behalen in brede zin.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
4 maanden
x
€ 6000,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
€ 8000,-
Meerdere Veroordelingen
16 maanden
x
€ 10.000,-
Schuldig is een persoon die deelneemt aan, steun verleent aan, of gelieerd is aan een organisatie die tot doel heeft: het plegen van misdrijven.
Op louter en alleen deelname aan een criminele organisatie staat geen straf. Mocht de politie voldoende bewijs hebben dat een criminele organisatie ook daadwerkelijk criminele feiten pleegt, wordt dit wel strafbaar gesteld.
Ten aanzien van de oprichters, leiders of bestuurders kunnen de gevangenisstraffen met 25% worden verhoogd.
Onder deelneming als omschreven in het eerste lid wordt mede begrepen het verlenen van financiële of andere stoffelijke steun. Ook valt het werven van personen of goederen onder het eerste lid
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
16 maanden
x
€ 4500,-
Tweede Veroordeling
19 maanden
x
€ 6500,-
Meerdere Veroordelingen
26 maanden
x
€ 8500,-
Schuldig is een persoon die in een openbare voorziening, besloten erf of openbare ruimte, wederrechtelijk binnendringt, of zich na vordering van de eigenaar niet van het terrein verlaat.
Schuldig is een persoon die zich toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, en hierbij gebruik maakt van valse sleutel of van een valse order of een vals kostuum. Of die zonder voorkennis van de bevoegde ambtenaar en anders dan ten gevolge van vergissing binnenkomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
6 maanden
x
€ 1450,-
Tweede Veroordeling
12 maanden
x
€ 2900,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 4350,-
Schuldig is een persoon die een woning of besloten lokaal of erf van een ander, wederrechtelijk binnendringt of, na vordering van de eigenaar, het terrein niet verlaat.
Schuldig is een persoon die zich toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming met lockpicken, een valse order of een vals kostuum. Ook als persoon binnen wordt aangetroffen zonder toestemming van de eigenaar zal het worden beschouwd als braak.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
7 maanden
x
€ 2900,-
Tweede Veroordeling
14 maanden
x
€ 5800,-
Meerdere Veroordelingen
21 maanden
x
€ 8700,-
Schuldig is een persoon die zonder daartoe gerechtigd is, over iemand anders zijn grond loopt, rijdt of veel laat lopen, terwijl dit hem op duidelijke wijze is verboden door de eigenaar.
Bij wet geclassificeerde verboden domeinen
Legerbasis
Gevangenis
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 750,-
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
€ 1000,-
Meerdere Veroordelingen
10 maanden
x
€ 2000,-
Onder beschermde soorten wordt verstaan: diersoorten die wettelijk beschermd zijn, bijvoorbeeld omdat zij bedreigd worden in hun voortbestaan of beschermd moeten worden tegen overmatige benutting.
Een persoon is schuldig wanneer deze weet of behoort te weten dat het verboden is om jacht te maken op dieren die bij wet beschermd zijn en bij zich dragen.
Een persoon is schuldig wanneer deze een beschermd dier bij zich draagt met het oogmerk het dier te verkopen.
Een persoon is schuldig wanneer deze een beschermd dier vervoert in een voertuig.
De boete bedraagt hiervoor € 2500,-.
De verdachte is bevoegd zich tijdens het doorzoeken van plaatsen door zijn advocaat te laten bijstaan, zonder dat de doorzoeking daardoor mag worden opgehouden.
Dit artikel gaat niet op wanneer de zoeking op heterdaad moet gebeuren.
Dit artikel gaat niet op indien Artikel 4 binnentreden in woning. (4 SV) lid 1 van kracht is.
Schuldig is een persoon die een dienst levert waarvoor een onderscheidende vergunning vereist is, maar deze niet in het bezit heeft.
Indien een opsporingsambtenaar merkt dat de schuldige nergens van afwist, dan kan deze zijn bevoegdheid gebruiken om het af te doen met een waarschuwing in de vorm van een notitie, mits dit de eerste keer is.
Een vergunning is alleen geldig nadat een wethouder deze heeft goedgekeurd en genoteerd in de overheidsapp onder !vergunning.
Bij meerdere overtredingen kan een OVJ tot besluit gaan het inbeslagname langer te laten duren dan 7 dagen.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Inbeslagname
Eerste Veroordeling
10 maanden
x
€ 100.000,-
x
Tweede Veroordeling
25 maanden
x
€ 125.000,-
3 dagen
Meerdere Veroordelingen
30 maanden
x
€ 150.000,-
7 dagen
Hij die een inlichting waarvan de geheimhouding door het belang van de staat of van zijn bondgenoten wordt geboden, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van minimaal 25 maanden en een geldboete van minimaal € 50.000.-
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die een inlichting die van een verboden plaats afkomstig is en tot de veiligheid van de staat of van zijn bondgenoten in betrekking staat, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
25 maanden
x
€ 50.000,-
Tweede Veroordeling
50 maanden
x
€ 75.000,-
Meerdere Veroordelingen
75 maanden
x
€ 100.000,-
Hij die opzettelijk door valse alarmkreten of signalen de rust verstoort, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 15 maanden en/of geldboete van minimaal € 1500,-.
Hij die opzettelijk, zonder dat daartoe de noodzaak aanwezig is, gebruik maakt van een alarmnummer voor publieke diensten wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 15 maanden en/of geldboete van € 1500,-.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€ 1500,-
Tweede Veroordeling
4 maanden
x
€ 2500,-
Meerdere Veroordelingen
8 maanden
x
€ 3500,-
Hier is de overgeschreven tekst uit de afbeelding:
Artikel 18 Verstoren openbare orde (172 Gemeentewet)
Hij die op een openbare plaats aanwezig is bij een voorval waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, of bij een tot toeloop van publiek aanleiding gevende gebeurtenis waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan, dan wel zich bevindt in of aanwezig is bij een samenscholing, is verplicht op bevel van een ambtenaar van politie zijn weg te vervolgen of zich in de door hem aangewezen richting te verwijderen.
Het is verboden zich te begeven of te bevinden op openbare plaatsen die door of vanwege het bevoegd gezag in het belang van de openbare veiligheid of ter voorkoming van wanordelijkheden zijn afgezet.
Het is verboden op een openbare plaats en in een openbare inrichting op enigerlei wijze de orde te verstoren, personen lastig te vallen of te vechten.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
4 maanden
x
Tweede Veroordeling
8 maanden
x
Meerdere Veroordelingen
12 maanden
x
Indien de zaak eindigt zonder oplegging van straf of maatregel, of op grond van een feit waarvoor voorlopige hechtenis niet is toegelaten, wordt hem een vergoeding uit de overheidskas toegekend voor de schade die hij heeft opgelopen door de voorlopige hechtenis.
Onder een vergoeding, als bedoeld in het eerste lid, vallen o.a. kosten van een advocaat en vergoeding vanwege onterechte detentie
Vergoedingen zoals opgenomen in onderstaande tabel zijn gebaseerd op onterechte detentie. Vergoeding van de advocaat wordt bepaald aan de hand van de daadwerkelijke kosten van de advocaat.
Het eisen van een vergoeding is alleen mogelijk indien een advocaat is betrokken bij de zaak.
Indien vanuit de politie wordt besloten dat de persoon vrij wordt gesproken zonder dat er op dat moment een advocaat bij de zaak betrokken is, is er geen mogelijkheid tot schadevergoeding. Een (hulp)officier van justitie dient hierbij dan betrokken te zijn.
Het schadevergoedingdocument kan alleen worden ondertekend door iemand van korpsleiding.
Een schadevergoeding wordt uitgekeerd vanuit de korpsleiding op vertoon van het schadevergoedingdocument.
Vergoeding
Schadevergoeding
per 10 minuten politiebureau
€ 200,-
per 10 minuten in gevangenis
€ 400,-
Kosten advocaat
n.t.b (Altijd eigen kosten).
De overheidsmedewerker die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld of vrijheidsbeperkende middelen te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik hiervan verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.
Subsidiariteit geeft aan of geweld gebruikt mag worden mits het doel niet op een andere manier kan worden bereikt.
Proportionaliteit geeft aan dat de overheidsmedewerker die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, niet meer geweld mag gebruiken dan nodig is. Belangrijk is dat het gebruikte geweld altijd in verhouding staat met de ernst van de situatie en het misdrijf.
Indien niet is voldaan aan de vereisten van subsidiariteit en proportionaliteit en er is sprake van buitensporig geweld met schade tot gevolg, dan is de politie aansprakelijk voor de veroorzaakte schade. De schadevergoeding wordt bepaald aan de hand van onderstaande vergoeding tabel.
Het eisen van een vergoeding is alleen mogelijk indien een advocaat is betrokken bij de zaak.
Een uitzondering op lid 6 is indien vanuit de politie zelf wordt aangegeven dat er buitensporig geweld is gebruikt zonder dat er op dat moment een advocaat bij de zaak betrokken is. Een (hulp)officier van justitie dient hierbij dan bij betrokken te zijn.
Het schadevergoeding document kan alleen worden ondertekend door een advocaat of (hulp)officier van justitie en/of korpsleiding.
Vergoeding
Schadevergoeding
Onterecht gebruik wapenstok als geweldsmiddel
€ 500,-
Onterecht gebruik stroomstootwapen als geweldsmiddel
€ 750,-
Onterecht inzet surveillancehond als geweldsmiddel
€ 850,-
Onterecht gebruik vuurwapen (cat. 1) als geweldsmiddel
€ 1500,-
Onterecht gebruik vuurwapen (cat. 2) als geweldsmiddel
€ 2000,-
Een overheidsmedewerker zoals bedoeld in dit artikel is een ambtenaar in functie werkzaam voor: Politie of Koninklijke marechaussee.
Bij bepaling of buitensporig geweld van toepassing is geworden uitgegaan van Artikel 7 Eenvoudige mishandeling (300 SR), Artikel 8 Zware mishandeling (302 SR), Artikel 3 Gijzeling (282 SR) en Artikel 4 Bedreiging (285 SR). Artikel 5 Doodslag (287 SR) en Artikel 6 Moord (289 SR) zijn alleen van toepassing indien het een "poging tot" betreft.
Buitensporig geweld dient tegen een overheidsmedewerker te zijn toegepast.
Indien verdachte voor lid 2 wordt veroordeeld wordt de boete die ontstaat uit de artikelen benoemd in lid 2 met 25% verhoogd en komt dit 25% deel als vergoeding ten gunste van de getroffen overheidsmedewerker.
Indien meerdere overheidsmedewerkers slachtoffer zijn van buitensporig geweld, dan wordt de vergoeding zoals beschreven in lid 4 evenredig verdeeld over de overheidsmedewerkers.
Een vergoeding die ten gunste komt van de getroffen overheidsmedewerker is alleen mogelijk indien een advocaat is betrokken bij de zaak.
Een uitzondering op lid 6 is indien er een besluit is genomen door een (hulp)officier van justitie die betrokken wordt bij de zaak.
Het schadevergoedingdocument kan alleen worden ondertekend door korpsleiding.
Schadevergoeding wordt uitgekeerd vanuit de korpsleiding op vertoon van het schadevergoedingdocument.
Schuldig is een persoon die opzettelijk en wederrechtelijk een grensinspectiepost ontwijkt, daar waar hij deze grensinspectiepost wel zou moeten passeren.
Schuldig is tevens een persoon die zich onthoudt van aanhouding dan wel controle door de Politie, Douane of Koninklijke Marechaussee bij een grensinspectiepost.
Niet schuldig is een persoon die een grensinspectiepost passeert dan wel ontwijkt of vermijdt, terwijl deze op dat moment niet bemand wordt met dienstdoend personeel.
Niet schuldig is tevens een persoon die een grensinspectiepost passeert zonder controle wanneer deze persoon niet tijdig en duidelijk tot stilstand wordt gebracht door het dienstdoend personeel.
Niet schuldig is tevens een persoon die, gelet op artikel 4, zijn of haar voertuig na het passeren van de grens, met inachtneming van enige redelijkheid van afstand en tijd, tot stilstand brengt om alsnog te worden gecontroleerd.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
x
x
€5.000,-
Tweede Veroordeling
x
x
€ 6.000,-
Meerdere Veroordelingen
x
x
€ 7.500,-
De douane is bevoegd aan controle van de volgende onderwerpen:
Personen en/of vervoermiddelen en/of plaatsen voor distributie en overslag voor goederen die over de weg worden vervoerd, havens, haventerreinen, luchthavens, grensinspectiepost en luchtvaartterreinen.
Controle zoals beschreven in lid 1 is alleen van toepassing op gebieden die staan gemarkeerd als douanegebied op de douane kaart. Zie hiervoor de kaart douanegebieden in het wetboek.
Uitzonderingen op lid 1b zijn vervoermiddelen en/of personen, die aantoonbaar door de douane, vanuit open wateren of via het luchtruim het binnenland of binnenwater betreden.
Onder controle in de zin van lid 1 wordt mede verstaan doorzoeking en fouillering.
Fouillering geschiedt op een besloten plaats door dienstdoend personeelslid dat van hetzelfde geslacht is als de persoon die aan fouillering wordt onderworpen.
Onder fouillering zoals beschreven in lid 2 en lid 3 wordt verstaan: het onderzoek aan de kleding en/of het verwijderen van de kleding, en deze vervolgens aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen. Verwijderen van onderkleding is niet toegestaan.
De douane is bevoegd met het oog op de uitoefening van de bevoegdheden, zoals bedoeld in dit artikel, de bestuurder dan wel de gezagvoerder van het vervoermiddel te vorderen dat deze zijn vervoermiddel vaart laat minderen, bijdraait, landt, stilhoudt, naar een door hem aangewezen plaats overbrengt, aanlegt en de motor buiten werking stelt. De in dit lid bedoelde personen zijn verplicht om aan de vordering te voldoen.
De Douane is te allen tijde bevoegd personen die aanwezig zijn in of op de in dit artikel bedoelde locaties of vervoermiddelen of deze juist gaan betreden of hebben verlaten om fouillering te onderwerpen.
De Douane maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is
Schuldig is een persoon die de volgende dingen op wat voor een manier dan ook illegaal de grens overbrengt: Personen, wapens, munitie voor wapens, grote hoeveelheden verdovende middelen, beschermde diersoorten of goederen die uit illegale praktijken vervaardigd zijn.
Een persoon is niet schuldig als duidelijk aangetoond kan worden dat hij geen weet had en ook geen weet had kunnen hebben van de goederen in zijn voertuig of bagage.
Mocht een persoon beschuldigd worden van mensensmokkel zal hij daarnaast ook nog schuldig bevonden worden aan Artikel 3 Gijzeling (282 SR) van geweldsdelicten. Hiervoor zal hij dan ook de volledige straf ontvangen.
Celstraf
Taakstraf
Boete
Eerste Veroordeling
8 maanden
x
€ 7500,-
Tweede Veroordeling
16 maanden
x
€ 10.000,-
Meerdere Veroordelingen
24 maanden
x
€ 12.500,-
Bij de toepassing van de sancties in lid 2, 3 en 4 dient rekening gehouden te worden met het .